Ibu Anjing Terbaring Lemah Dipkul Sampai Terbranak Ketika Berjalan Cari Makan,Lebih Menyayat Hati Dia Diusir Pemilik Ketika Sarat Mengandung.

Kkejaman tidak terbendung , manusia yang tidak mempunyai hati nurani sahaja akan melakukan kegnasan dan pendraan terhadap makhluk lain yang sama-sama menumpang hidup di atas bumi ini.

Itulah yang berlaku terhdap seekor ibu anjing yang sedang sarat mengandung dan hanya menunggu masa melhirkan , dia dianiaya dan dicderakan sehingga melahirkan anak.

Kisahnya bermula apabila ibu anjing ini keluar mencari makanan di jalanan , namun tidak semena-mena sekumpulan remaja bertindak mencederakan dia . Walau mereka tahu kondisi ibu anjing itu sedang sarat mengandung,mereka tetap bertindak rakus mencderakan sehinggakan ibu anjing itu terbranak.

Ibu anjing itu ditemui terbaring di atas jalan raya dengan sejuk kedinginan menanggung kesakitan dipkul dan lelah melahirkan.Sekjam-kjam betul manusia yang memperlukan ibu anjing tersebut.

Nasib ibu anjing itu dijumpai oleh seorang gadis remaja namun dia tidak mempunyai kekuatan tenaga untuk mengangkat dan membangunkan ibu anjing itu , dan menyebabkan penyelamatannya sukar.

Gadis berkenaan bertindak menghubungi organisasi pro-haiwan Dublin Shelter untuk membantu dan menyelamatkan namun mereka terlambat. Anak-anak yang dilahirkan tidak dapat diselamatkan kemungkinan akibat kecderaan dalaman dipkul oleh skumpulan remaja yang boleh dikatakan ‘g!la dan kjam’.

“Seorang gadis mendapati seekor anjing liar bunting disrang lalu dicampak ke jalanraya.Kami bergegas menemuinya dengan segera namun hampa.Tapi kami teruskan pencarian dan kmudian kami dapati dia berjalan di jalanraya”-ujar penyelamat Dublin Shelter tersebut.

Ibu anjing itu rupanya mempunyai pemilik tapi dek kerana diusir saat sarat mengandung , jadi dia cuba berjalan untuk mendapatkan makanan. Namanya Lisa , itulah yang tertulis dirantai lehernya.

Lisa mengalami traum4 teruk , “Nampaknya dia baru melahirkan anak, tetapi malangnya dia kehilangan semua anak anjingnya, mengalami prolaps rektum dan menjadi tertekan.Jadi kami bawakan makanan sebagai umpan ternyata ia menarik minat Lisa untuk bangkit dan menjamah sedikit makanan itu” tambah mereka lagi.

Mereka akhirnya membawa Lisa ke tempat yang lebih selamat dan membantunya dalam pemulihan.Sedikit demi sedikit, Lisa menampakkan perubahan positif namun proses itu tidak semudah yang dilihat .

Selera makan Lisa juga bertambah dan dilihat lebih tenang dan menampakkan kemajuan kesihatan yang banyak

“Dia sangat kurus, dehidrasi, lemah dan anemia akibat pendraan semasa mengandung dan kehilangan anknya. Mengapa sanggup sseorang melakukan itu kepada haiwan yang lmah ? Adakah dia dipukul hanya kerana dia cuba mencari makanan untuk anak yang dikandung?” pertubuhan itu mengulas.

Tak hairanlah selepas mengalami kekjaman , Lisa mempunyai prasaan takut, curiga dan sentiasa defensif .Lisa juga kurang minum air , jadi dia diberi cecair tambahan melalui picagari untuk membantu pemulihan dalaman juga.

Kita harapkan Lisa akan kembali sihat dan diberikan tempat perlindungan juga perhatian dari sebuah keluarganya kelak.Buat masa ini, Lisa masih berada di Dublin Shelter dijaga oleh para sukarelawan .

Cukup2lah dunia yang begitu kjam dan tidak ada belas ihsan dan  kasihan dengan haiwan, kisah Lisa ini sedikit sebnyak sangat menyayat hati kita semua.Sedangkan haiwan tidak diberikan akal , mengapa kita berlaku kjam ? – imuslimnetwork

Leave a Reply

Your email address will not be published.