Modal ayam goreng mamak, Dapat bodyguard percum4 tolong jaga motor kesayangan. Anjing pon pandai balas jasa.

Pemuda ini selalu beri makan anjing liar, sebagai balasan dapat ‘pengawal peribadi’ percuma atas kebaikan itu
Tanpa menyangka, anjing-anjing ini membalas kebaikan hatinya dengan rasa syukur dan secara automatik menjadi ‘pengawal peribadi’ untuk membantu menjaga motosikalnya!

Kisah balas budi ini sangat menyentuh hati. Seorang pemuda selalu membelikan makanan untuk diberikan kepada beberapa anjing liar di jalanan hampir setiap hari.

Apabila abangnaih berjalan ke motosikalnya, dia mengucapkan terima kasih kepada anjing-anjing liar itu dengan terus berkata, “Bos, Terima Kasih! Bos,Terima Kasih!” kerana membantu menjaga motosikalnya, yang mana agak melucukan..

Menurut pengguna TikTok @abangnaih yang memuat naik beberapa video mengenai anjing liar itu, dapat dilihat dia menghampiri motosikal ‘black panther’ miliknya yang diletakkan di tepi jalan, dan terdapat beberapa ekor anjing sedang rileks berbaring di sebelah motosikal itu.

Walaupun dalam video tersebut hanya terpapar 4 ekor anjing, sebenarnya terdapat 6 ekor anjing yang mengawasi motosikalnya.

Lelaki itu berkata kepada Guang Ming Daily, selepas dia membeli sesuatu untuk mereka buat pertama kali, kumpulan anjing itu tiba-tiba secara automatik menjadi ‘pengawal peribadi’, dengan tidak berganjak menjaga motosikalnya.

Ekoran itu, beberapa pengguna media sosial turut mengingatkan abangnaih supaya jangan lupa memberi ‘gaji’ kepada anjing-anjing liar tersebut.

Anjing-anjing liar ini bergilir-gilir menjaga motosikalnya setiap hari, dan mereka amat lembut, tidak garang dan tidak mengejar orang.

Selepas video TikTok ini menjadi tular dengan lebih 218,000 tontonan, ia telah menarik perhatian ramai warganet dengan komen memberi pujian.

Pemuda ini kemudian memuat naik satu lagi video di mana dia menunjukkan telah membeli sebungkus ayam goreng mamak untuk diberikan kepada para anjing tersebut, membuktikan yang dia benar-benar sedang memberi mereka ‘gaji’.

Abangnaih berkata dia hanya mampu memberi mereka makan ayam goreng, dan menganggap memberi makan anjing liar hanyalah satu usaha membuat kebaikan yang kecil berbanding orang lain yang melakukan usaha lebih besar.

Ramai yang menganggap video anjing liar membalas budi dengan menjaga motosikal ‘black panther’ abangnaih sangat comel, malah ada yang memuji serta mendoakan lelaki itu kerana sangat mengambil berat dan prihatin dengan kebajikan haiwan.

Apa pun, budi yang baik itu memang sentiasa dikenang, dan kita akan selalu murah rezeki dan dirahmati jika mempunyai hati yang baik.

Jangan lupa like share komen. Terima kasih!

Post Berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *