Video – Pembantu rumah ce lup tangan bu dak dalam minyak panas sebab dah abis waktu kerja.

Seorang pembantu rumah berumur 30 tahun tergamak menc3derakan bayi yang berumur 16 bulan yang dijaganya.

Orang ramai perlu berhati-hati dengan sikap segelintir pembantu rumah yang kadang-kala mempunyai perangai t3ruk. Presiden  (MAMA), berkata keadaan itu tidak dapat dielak kerana pelbagai pihak sentiasa cuba mengambil kesempatan setiap kali kerajaan memperkenalkan peraturan atau prosedur baharu bagi pengambilan dan penggajian amah.

Katanya, jika sebelum ini majikan berurusan dengan agensi yang pastinya mahir dan berpengalaman dalam mencari dan memproses permohonan mendapatkan amah, apabila urusan dilakukan sendiri pasti ada kel3mahan dihadapi pihak mereka termasuk risiko dit1pu.

“Dalam hal ini majikan perlu lebih berwaspada memilih calon pembantu rumah terutama ketika membabitkan soal penghantaran belanja bagi membiayai kedatangan mereka dari negara sumber kerana ada yang cuba mengambil kesempatan untuk mendapatkan wang secara mudah.

Kes ini berlaku pada awal tahun dan diminta orang ramai supaya sentiasa memastikan kejujuran pembantu rumah yang di ambil bekerja.

Insiden ini berlaku pada awal tahun lepas apabila pembantu rumah tersebut c3lup tangan b4yi itu berulang kali dalam periuk panas yang penuh dengan cecair menggelegak.

Ibu, Amy Low, kongsikan rakaman CCTV yang dipasang dirumahnya, rakaman selama 46 saat itu di Facebook.

Dalam video itu, ia menunjukkan pembantu rumah itu membuat kerja dapur sambil mendokong b4yi malang itu, dia memasukkan tangan b4yi tersebut dan boleh dengar j3ritan kes4kitan.

Pembantu rumah tersebut telah ditahan pada 15 Januari lalu di rumah majikan di Singapura. Seriau tengok tangan bayi tu melecur

Badan saya menggeletar bila tengok rakan tu, sejak dari kejadian itu anak saya menang1s tak berhenti, sebab umurnya terlalu mentah untuk bercakap jadi kami tak pasti samada dia trauma ataupun masih sakit lagi” – Amy Low

Kata ibunya lagi, anaknya lagi seorang yang berumur 8 tahun menjelaskan yang pembantu rumah mengatakan kepadanya yang bayi tersebut tersentuh p3riuk panas tanpa sengaja.

Tapi helahnya terbongkar lepas majikan melihat rakaman tersebut, pembantu rumah itu menjelaskan yang dia sengaja buat perkara sedemikian sebab dia nak balik rumah.

Amy terus menghubungi polis dan menahan pembantu rumah tersebut, kini dia sedang disiasat kerana sengaja menc3derakan dan mendatangkan b4haya kepada bayi tersebut.

Alahai, kita yang dewasa ni pun kalau terkena air panas nak menggelitat satu badan apatah lagi b4yi tu.

Leave a Reply

Your email address will not be published.