Lelaki Tua Minta Sedekah Untuk Beli Air, Menangis Dengar Cerita Hidupnya Yang ‘Diabaikan’ Lima Anak

Tidak semua orang bertuah dapat dibesarkan oleh kedua-dua ibu bapanya sejak kecil lagi. Sejak zaman kita kecil lagi, ibu bapa lah yang berusaha sedaya upaya dan berkorban apa saja demi memberikan segala keperluan kita untuk membesar menjadi orang yang berguna di mata masyarakat.Lelaki Tua Minta Sedekah Untuk Beli Air, Menangis Dengar Cerita Hidupnya Yang ‘Diabaikan’ Lima Anak

Oleh itu jika kita sudah besar dan sudah pandai cari duit sendiri, jangan lah dilupakan sama sekali ibu bapa kita dan jangan tinggalkan mereka serta selalu jumpa dan bertanya khabar mereka.

Baru-baru ini, satu perkongsian viral mengenai seorang seorang lelaki warga emas berusia lebih kurang 70 tahun meminta sedekah RM1 untuk membeli minuman sangat-sangat menyentuh perasaan.

Minta duit untuk membeli air

Dalam perkongsian video berkenaan, lelaki warga emas itu juga turut menceritakan serba sedikit mengenai hidup dirinya,. Menurutnya, dia mempunyai lima orang anak yang kesemuanya sudah berkeluarga.

Dia juga sempat menasihati lelaki yang ditemuinya itu serba-sedikit tentang kehidupan berkeluarga apabila berkahwin dan mendirikan rumah ntagga pada suatu hari nanti.

VIDEO:

Semoga Allah selalu dengan pakcik

Amat menyedihkan mendengar pakcik itu memberitahu dia tidak mahu mengganggu anak-anaknya kerana masing-masing sudah berkeluarga. Di akhir video berkenaan, warga emas itu sedikit sebak apabila menceritakan tentang anaknya.

Lelaki nii juga sengaja memuat naik video tersebut supaya membuka mata anak-anak pakcik berkenaan dan berharap agar kehidupan lelaki warga emas itu terus dilindungi oleh Allah S.W.T.

“Minta tolong viral.. biar buka mata sikit buat anak2 dia..walaupun dugaan pakcik macam ni tapi kami yakin Allah selalu ada untuk pakcik..” ujarnya.

Antara komen-komen netizen:

Teringat dekat ayah sendiri

Orang tua ada ego tersendiri, anak2 kena tunjukkan kasih sayang mereka kepada mak ayah

Sedihnya, sampai hati biarkan ayah macam ni..

Airmata tak menipu, kesian pakcik ni

Selain itu terdapat juga netizen yang berharap cerita yang disampaikan pakcik berkenaan bukan rekaan kerana bimbang akan ada yang menyatakan membuka aib keluarga.

Peringatan buat kita semua, sentiasalah ambil tahu akan keadaan mak ayah kita, jangan biarkan diri mereka dalam keadaan tak terjaga dan tak terurus. Bila lagi masa kita nak membalas jasa mereka yang bersusah payah membesarkan kita selama ini.

Leave a Reply

Your email address will not be published.