Tak semua P0lis teruk. “Sekarang ni Allah bukan ujl hang, tapi ALLAH tgh ujl aku” hanya kerana roti.

Kehldupan ini, tldak selalunya diberi kesenang4n. Ada kalanya, kita akan tempuhi kesukar4n. Ketika ujlan datang, kita sudah tentu akan berusaha demi memastikan keIuarga tersayang dapat meneruskan kehldupan, biarpun diri terk0rb4n.

Begitulah yang terjadi kepada seorang bapa yang menghadapi des4kan hldup yang terpksa mengambil keputusan untuk mencurl barangan makanan disebuah pas4raya demi memastikan anak-anak tidak keIaparan.

Hanya dua bungkus roti untuk mengurangkan keI4paran anak di rumah.

Bukan sengaja tetapi terpksa. Bukan niat untuk berbuat demikian tetapi desakan hldup ek0ran diberhentikan kerja. Bukan dia tidak berusaha mencari kerja tetapi masih belum berhasil. Anak pula mer3ngek keIaparan. Siapa yang tidak berduk4. Bak kata pepatah, k4sih ayah sepanjang masa. Begitu yang terjadi kepada bapa ini. Namun mujur ada hamba Allah yang bersimp4ti membantu.

Sikapnya yang menyantuni bapa itu sungguh inspirasi. Katanya, “Kalau nampak org tgh sus4h, jangan ingat Allah tgh ujl orng tu, sebaliknya Allah tgh ujl kita, Allah nk tengok apa yg kita boleh buat utk tolong org sus4h tu”

IKUTI PERKONGSIAN INI. MOGA JADI IKTlBAR.

Aku kerja p0lis, kerja kat Penang. Tak payah aku mention b4lai mana, Masa tgh kerja dapat call, utk ambil satu tngkapan k3s curl di Tesc0 (tesco mana tak payah aku mention). Sampai kat tesc0, masuk gu4rd room tengok ada satu laki melayu duduk atas kerusi. Atas meja depan dia ada 2 bungkus roti gardenia. Dapat info laki ni curl roti tu. Nil4i roti tak sampai rm10.

3x aku tanya guard tu, “takkan nak t4ngkap juga? Nilai curl tak sampai rm10?”. Guard cakap kena t4ngkap jugak, ar4han pihak atasan.

So, bawa jugak la laki tu naik kereta.

Dlm kereta aku tanya kenapa curl? Dia cakap tak ada duit nk b4li, curl pun utk bgi anak dia makan kat rumah.Terkedu aku dengar. Dia cakap lagi, anak dia dh 2 hari tak makan nasi, dia cuma mampu bagi anak dia makan keropok mamee sahaja.

Keropok mamee yg h4rga 20sen sebungkus tu.. lepas aku dengar, bergenang a1r mata. Terbayang anak kat rumah. Sampai kat b4lai, gu4rd tu dh sampai dulu sekali dgn roti gardenia 2 bungkus, barang curl tu. Dh depan EO nk buat r3port.

Kebetulan timb4lan k3tua b4lai (A0CS) baru sampai. Bila A0CS aku dapat tahu cerita ni, apalagi kena m4ki gu4rd tu.

Tapi gu4rd tu tak boleh buat apa, dia pun cuma ikut ar4han atasan dia kata. A0CS aku suruh call atasan dia datang.

Dlm 20minit datang 1 pompuan melayu, inch4rge gu4rd tu. Apa lagi berbakul2 lagi pompuan tu kena makl. Dh lnsaf kena makl, Pompuan tu kata kalau nk settel jugak, laki tu kena bayar 10x ganda dari h4rga barang yg dicurl.

BAYAR H4RGA ROTI 10X GANDA

A0CS aku dengar, dia terus b4yarkan 10x ganda nil4i roti tu. Dh selesai urusan, meIutut laki tu menang1s terima kasih kat A0CS aku dlm b4lai.

A0CS aku cakap apa “Sekarang ni Allah bukan ujl hang, tapi ALLAH tgh ujl aku sekarang, utk tgok apa aku boleh buat dgn p4ngkat yg aku ada utk bantu sama saudara yg tgh sus4h”Laki tu baru kena bu4ng k3rja kilang. Bini Iari, ada anak laki sorang umur 5 tahun. A0CS aku siap bagi dult poket utk dia survlve 2 beranak.

Selang berapa bulan lepas tu, laki tu datang balik kat b4lai, cari A0CS aku, dia kata dh dapat kerja baru, dia nk b4yarkan balik apa yg A0CS aku toIong dia dulu. Tapi A0CS aku dh pindah ke b4lai di Nibong Tebal.

Sampai sekarang aku ingat apa yg A0CS aku pesan kat aku. “kalau nampak org tgh sus4h, jangan ingat Allah tgh ujl orng tu, sebaliknya Allah tgh ujl kita, Allah nk tengok apa yg kita boleh buat utk t0Iong org sus4h tu”.

Salute kat A0CS aku S4rjan Mej0r Shahruddin

Semoga kisah ini menjadi peng4jaran buat kita semua. Bantu apa yang perlu. Kesus4han orang itu, bukan ujlan untuk dia, tetapi ujlan untuk kita.

Leave a Reply

Your email address will not be published.