Penemuan Misteri Johnny Ini Mungkin Sangat Bahaya Tapi Ini Yang Dia Lakukan…

Johnny tahu penyodok sahaja tidak akan mencukupi. Dia tidak tahu apa yang dia akan jumpa selepas menggali, tetapi dia tahu yang dia perlukan lebih daripada sekadar penyodok, jadi dia pergi mencari peralatan lain untuk membantunya merungkai misteri.

Tanpa peta dan tidak mengetahui apa yang dicarinya, Johnny menggali dalam masa yang lama tetapi tidak berjumpa apa-apa. Adakah dia akan terus menggali dan merosakkan lamannya? Baca lagi untuk mengetahui apa yang dilakukannya.

Dia agak kecewa dan cuba mencari cara lain untuk mencari harta yang tersembunyi. Rancangan baru diperlukan. Jadi, dia pun membuat cara baru.

Rujuk Majlis Perbandaran?

Mereka mesti tahu sesuatu tentang rumah ini yang boleh memberi petunjuk kepada saya! Majlis Perbandaran biasanya menyimpan rekod tentang aset tempatan yang biasanya tidak hilang dalam masa yang lama. Apa yang orang Majlis katakan kepada Johnny?

Dia pun pergi ke Majlis Perbandaran dengan segera untuk mencari lebih maklumat tentang rumahnya dan kembali dari pejabat tersebut dengan senyuman lebar di wajahnya. Dia sudah pun mendapat maklumat yang dicarinya.

Johnny mendapat tahu yang sebuah syarikat telah mencuba membina kolam renang di rumahnya. Walaupun tiada kolam renang di rumahnya, Johnny tahu dia akan menjumpai sesuatu yang menarik sekiranya dia terus mencari. Dan dia sangat teruja untuk menjumpainya.

Untuk meredakan rasa ingin tahunya yang membuak-buak tentang maklumat baru yang diperolehi dari pejabat Majlis Perbandaran, Johnny telah pun mengupah sepasukan pakar.

Sekumpulan pakar tiba di rumah Johnny dengan alat pengesan logam dan semua peralatan yang mereka perlukan.

Tiuuttttt! Tiuuuttttttttt! Thooooooootttttttsssssssss!!!!!   Pengesan logam mula berbunyi-bunyi apabila ia mengesan logam di merata tempat di laman rumah Johnny. Tetapi, adakah mereka berjaya menemui sesuatu?

Selepas membuat dua tanda di laman belakang rumah Johnny, kerja-kerja oleh pakar pun dimulakan. ohnny sangat teruja. Siapa yang takkan teruja kan? Memang rasa teruja akan timbul lagi2 penemuan misteri itu berada diperkarangan rumah sendiri. Adududud…. Tak sabar rasanya nak tahu apakah sebenarnya yang  berada di bawah tanah tu. Sekarang, johnny tahu di mana untuk mula menggali dan dia boleh bertenang dan mula merancang cara menyelesaikan misteri.

Apa yang mereka jumpa akhirnya? sangat mengejutkan! Sangat2 mengejutkan!!!!!! Apakah itu johnny???

Dengan penyodok di tangan, dia mula menggali sekali lagi. Tetapi kali ini, di tempat yang betul, di tempat yang ditunjuk oleh alat pengesan logam.

Ting!!! Tingggggggggggg!!! Apakah itu? Ia adalah bunyi penyodok Johnny terkena logam. Cuba teka apa yang dia jumpa? Buat suspens je Admin ni kan…

Nampak macam satu Pintu masuk! Tetapi pintu masuk ke mana? Pintu masuk tersembunyi boleh menunjukkan beberapa perkara yang mungkin tersembunyi di dalamnya. Alamak…. pintumasuk perisik ke ni?… Takpun pintu masuk ke alam lain? Tak Tahu lah…… Johnny pun tk sahkan lagi.

Yang pasti, ianya bukan sebuah telaga, atau lubang atau pembetung. Tetapi, lagi banyak dia gali, lagi banyak dia temui. Apakah ia dan ke mana ia menghala? Alamak suspens lagi….. buat kita makin nak tahu pintu apa tu ha???

Sangat berminat untuk mencari penyelesaian kepada misteri tersebut, Johnny tidak berputus asa langsung. Johnny ni memang kuat rasa ingin tahunya. Yelah gali dah sampai jumpa,… takkan nak berhenti takat tu je kan? Manalah tahu ada lombong emas ke…. bertuah badan. Tapi bukan lombong emas ya…….. jom kita tengok lagi…..

Sekali lagi, misi ini bukanlah satu misteri yang boleh diselesaikan seorang diri. Johnny tidak tahu apa yang akan dijumpainya, atau adakah ianya selamat….

Johnny membuat keputusan untuk turun. Sudah tiba masanya untuk memenuhi rasa ingin tahunya. Masa untuk kebenaran sudah sampai. Jangkaan untuk detik ini sangat besar! Go Johnny Go!!!!!

Tetapi, apakah itu sebenarnya? Adakah dia bersedia untuk mengetahuinya? Apa kata johnny? Dan apa kata anda? Ada talian hayat tak? Ala2 macam rancangan who wants to be a Millionaire pulak ada talian hayat bagai!!!!!!!

Walaupun John terperanjat apabila dia lihat di bawah, dia langsung tidak bersedia untuk melihat apa di hadapannya. Selepas itu, dia cuba melihat dengan lebih baik. Cebisan logam tersebut sebenarnya ialah sebahagian daripada tangga besi berpusing yang lama. Apa kata anda? Ada talian hayat lagi tak ni??

Jadi, kita sekarang menjumpai tangga. Adakah ia selamat untuk digunakan? Ini ialah satu risiko yang besar, kerana bangunan itu mungkin tidak kukuh. Sudah bertahan selama 50 tahun, tiada cara untuk mengetahui sama ada ianya stabil. John buat keputusan untuk mengumpul beberapa orang rakan untuk mengetahui sama ada pintu masuk ke bangunan itu selamat atau tidak. Jadi, apa yang mereka buat? Jom jom kita rungkai….. misteri ini makin menarik. Dah tak ada talian hayat… kita rungkai terus je sekarang!!!

Sudah tentu John ingin masuk secara selamat. Ye lah…. takkan kita nak tercedera bagai kan. Rasa ingin tahu dan keterujaan untuk menemui lebih lanjut tidak sepenting keselamatan dirinya. Jadi, Johnny dan rakannya cuba merancang strategi untuk masuk ke ruang bawah tanah tersebut, yang rasanya agak selamat.

Mereka pun membina semula pintu masuk dan menguatkan ruang masuk di sekeliling tangga, dengan simen dan besi baru. Tetapi, adakah ini perlu? Sudah tentu! Apa kata anda? Perlu ke tak? hehe

Terdapat risiko untuk struktur tersebut runtuh dan ini sangat serius. Mereka perlu menjamin keselamatan mereka sebelum mereka turun ke bawah. Ketahui sama ada semua usaha ini berbaloi di halaman seterusnya.

Sebagai sebahagian daripada pembinaan kecil ini, mereka perlu membuang tangga berpusing tersebut dan menggunakan tangga ringkas atas sebab keselamatan.

 

Johnny akhirnya turun ke bawah untuk melihat ke mana ruang bawah tanah itu akan membawanya. “Adakah segala usaha dan kerja keras saya ini berbaloi dengan apa yang saya akan temui?” Dia tertanya-tanya. Tetapi, apa yang dia temui melebihi imaginasinya. Anda tertanya-tanya tak?

Apabila dia masuk, John sangat terkejut. Dia menemui sebuah bilik yang luas dan cantik, dibina jauh di bawah tanah di halaman belakang rumahnya. Apa yang paling menakjubkan ialah, lantainya kukuh dan keseluruhan kualiti binaannya adalah sangat baik.

Tetapi, kisah ini ada kesinambungannya. Kenapa anda rasa, di sebalik bilik ini, ada terowong yang kompleks? Terowong? Biar bertholss…..

Selepas penemuan ini, Johnny tertanya-tanya dan terus menemui jawapannya. Ia sebenarnya adalah kompleks bawah tanah yang dibina pada 1950an, semasa Perang Dingin, dijadikan sebuah pusat perlindungan nuklear ketika serangan nuklear. Disebabkan oleh rasa takut dan paranoid ketika Perang Dingin di antara Amerika Syarikat dan Kesatuan Soviet, ramai penduduk telah membina tempat perlindungan seperti ini di halaman rumah mereka. Tetapi, ia tidak jelas mengapa ruang ini telah dibina oleh syarikat pembuat kolam renang. John cuba mencari jawapannya dan telah pun menemuinya. Cuba lihat apa yang dia temui di halaman seterusnya.

Whitaker Pools, syarikat kolam renang, seperti syarikat sama yang lain, telah membina tempat perlindungan ini ketika Perang Dingin, memenuhi permintaan pelanggannya dan menambah perkhidmatan membina tempat perlindungan seperti ini – sekiranya sesuatu berlaku!

Pada akhirnya, ia bukan sesuatu yang luar biasa, sebab mereka tahu bahawa pembinaan ini sama seperti membina sebuah kolam renang. Pencarian ini sudah pun berakhir, apa yang anda rasa John lakukan dengan tempat perlindungan barunya itu?

Apa yang John buat seterusnya adalah dengan mengubah suai tempat perlindungan tersebut dan membuatkannya lebih baik. Tetapi, dia memerlukan wang, lebih kurang $2,000. Jadi, dia membuka laman web GoFundMe. Melalui halaman ini, dia telah meminta bantuan dana untuk melaksanakan ideanya.

Di halaman tersebut, dia menulis: “Helo, saya John dan saya memerlukan bantuan untuk membaiki tempat perlindungan vintaj yang saya temui di laman belakang rumah saya.” Tetapi, rancangannya sangat khusus. Apa yang diperlukan ialah pembinaan di pintu masuknya.

Sepanjang proses pembinaan tersebut, dia selalu memberikan update terkini dan apabila ianya selesai, dia mengumumkannya di laman web bahawa pembinaan pintu masuk itu telah selesai. Dalam ayatnya sendiri: “Tangga sudah siap! Sekarang, ianya mudah dan selamat untuk keluar masuk”

Wah! Ia satu cerita yang hebat! Bukan setiap hari kita mendengar tentang tempat perlindungan paranoid di belakang rumah seseorang. Kalau anda ditempat johnny. Apa yang akan anda lakukan? Jom la share……

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.